piątek, 19 kwietnia 2024

Jak poprawnie przejeżdżać i przechodzić przez przejazdy kolejowe? „Szlaban na brawurę!” – akcja opolskiej policji

 fot. Opolska policja

Kilka dni temu, w ramach akcji opolscy policjanci w każdym powiecie w województwie przyjrzeli się dokładnie zachowaniom kierowców przy przejazdach kolejowych. Policjanci zwracali uwagę na stosowanie się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej. Wspólnie z pracownikami kolei wręczali kierowcom materiały informacyjne oraz profilaktyczne.

Policjanci przypominają, że absolutnie najważniejszą zasadą na przejazdach kolejowych jest zachowanie szczególnej ostrożności. W chwili, gdy sygnalizator nadaje pulsacyjne światło czerwone, obowiązuje bezwzględny zakaz wjazdu na przejazd kolejowy, nawet w sytuacji, gdy rogatki nie zostały jeszcze opuszczone, bądź ich opuszczanie dopiero się rozpoczęło.

Kierujący, którzy myślą, że zdążą jeszcze przed szlabanem i przed pociągiem, popełniają poważne wykroczenie i ryzykują życiem. Warunki techniczne pociągów uniemożliwiają ich natychmiastowe zatrzymanie w sytuacji zagrożenia. Najcięższe składy potrzebują do tego nawet kilku kilometrów.

Ponadto nasi funkcjonariusze  prawa uświadamiali, że przed wjechaniem na tory musimy upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy. Ponadto kierującemu, na przejeździe kolejowym zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Pieszemu nie wolno chodzić po torowisku oraz wchodzić na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęło się. Nie wolno również korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

Pamiętajmy, że droga hamowania pociągu jest znacznie dłuższa niż samochodu. Maszynista nie jest w stanie zatrzymać go przed skrzyżowaniem z drogą. Gdy dojdzie do zderzenia, osoby pozostające w samochodzie są bez szans.

Źródło: Opolska Policja
Autor: KT

fot. Opolska Policja

Facebook