wtorek, 23 kwietnia 2024

Coraz większe opóźnienia pociągów. [Statystyka]

 fot. pixabay.com

W II kwartale 2022 r. pociągi się więcej spóźniały, ale statystyka nie wygląda źle. Punktualność w przewozach pasażerskich była niższa o 1,3 punktu procentowego w porównaniu do I kwartału tego roku, zaś w przypadku pociągów towarowych wzrosła o 2,2 punktu procentowego.

Do stacji końcowej punktualnie przyjechało blisko 90% pociągów pasażerskich oraz ponad 44% pociągów towarowych.  Przewoźnicy kolejowi uruchomili w II kwartale 2022 r. ponad 445 tys. pociągów pasażerskich oraz ponad 114 tys. pociągów towarowych.

Analizując statystykę przewozów pasażerskich pod kątem punktualności, to zauważamy, że w okresie od kwietnia do czerwca 2022 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 89,7% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 91,7%. W maju współczynnik ten osiągnął wartość 90,4%, natomiast w czerwcu – 87,2%. O ile wśród regionalnych przewozów współczynnik punktualności sięga ponad 90%, to już znacznie gorzej prezentuje się przy największych przewoźnikach dalekobieżnych. PKP Intercity osiągnęło współczynnik punktualności na poziomie 68%.

Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w II kwartale wyniosło ponad 24 minuty dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 10 minut dla wszystkich pozostałych.

 
pociągi na stacji
fot. Pixabay.com

Niestety, przyczyny opóźnień nie tkwiły w pogodzie, ani warunkach atmosferycznych. Przyczynami powodującymi najwięcej czasu opóźnień pociągów nieuznawanych za punktualne na sieci PKP PLK były: Tabor (Naprawa lub wymiana na skutek awarii), Przyczyny zewnętrzne (najem i podnajem lokomotyw i wagonów), a także „Przyczyny wtórne” (opóźnienia niewynikające z przyczyn powyższych). Było to odpowiednio 26,8%,17,9% oraz 14,7% czasu wszystkich opóźnień dla których przypisano przyczynę powstania opóźnienia. Wg liczby opóźnień udział tych przyczyn to odpowiednio 27,1%, 18,1% oraz 9,8%. Niestety, do opóźnień pociągów przyczyniają się także samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi. Te pierwsze unieruchomiły pociągi na 9,9 tys. minut, te drugie – na 14,2 tys. minut.

pociąg stacja
fot. Pixabay.com

W drugim kwartale zanotowano pogorszenie punktualności przejazdów kolejowych, zarówno w przejazdach pasażerskich jak i towarowych. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale wyniosło 769 minut. Pomimo lepszego wyniku punktualności pociągów towarowych, nadal największym problemem są opóźnienia powyżej 120 minut. Taki trend niepokoi. Kolej ma zdiagnozowane przyczyny opóźnień, co jest in plus. Podjęcie odpowiednich kroków w zakresie reorganizacji przejazdów, modernizacji taboru i składów, wypracowania odpowiednich procesów najmu i podnajmu składów a także inwestycje w technologie i automatykę kolejową, pozwoli zmniejszyć ryzyko opóźnień. Czy się uda? – na to pytanie będziemy mogli odpowiedzieć w pierwszym miesiącu nowego roku.

 

autor: PK

Facebook