środa, 24 kwietnia 2024

Pierwsza taka operacja logistyczna w Polsce związana z Via Carpatia. Jest też wątek opolski!

 fot. GDDKiA/ Marek Pilaczyński

W związku z rozbudową drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica w województwie podkarpackim, drogowcy będą drążyć tunel drogowy. Będą to robić dzięki specjalnej maszynie, która pierwszy raz będzie wykorzystana w naszym kraju. Dlaczego wspominamy o tym na Opole News? Odpowiedź w artykule.

Otóż jest w tej historii budowy drogi szybkiego ruchu opolski wątek. Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy. Maszyna o długości 112 m i średnicy tarczy wynoszącej 15,2 m będzie drążyć tunel w związku z rozbudową Via Carpatia.

Maszyna sprowadzona jest z Hiszpanii, część elementów przyjechało do Polski transportem kołowym, natomiast najbardziej problematyczne i największe elementy przypłynęły z portu w hiszpańskim Santanderze do Polski, a następnie odrzańską drogą wodną ze Szczecina do Opola.

Maszyna została rozłożona na części, ale przez swoje ogromne gabaryty i wagę, nadal może sprawiać spore utrudnienie w transporcie kołowym.

Jak podaje GDDKiA, tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono.

Oto kilka podstawowych informacji na temat trasy przejazdu, samej maszyny i potencjalnych utrudnień.

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu.

czytamy w komunikacie na stronie internetowej GDDKiA Opole
gddkia
Źródło: GDDKiA
Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m! Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
czytamy w komunikacie na stronie internetowej GDDKiA Opole

Maszyna TBM, która będzie skompletowana i składana na miejscu budowy przez żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton jest sporym przedsięwzięciem logistycznym.

Elementy maszyny, które przypłynęły do Opola, będą podzielone na 3 konwoje, które razem będą liczyły 14 zestawów o szerokości 9 m, długości 74 m i wadze 500 ton!

Transport będzie odbywać się wyłącznie w godz. 22-6  z prędkością maks. 10 km/h. Z uwagi na wielkość przewożonych elementów, jeden przejazd będzie trwał około 20-25 dni.

Koniec operacji przewiezienia elementów szacuje się na koniec stycznia 2023 roku.

Trasa przejazdu zacznie się w Opolu, m.in. autostradą A4, następnie A1 w kierunku S8, s2, gdzie przekroczy Wisłę, a następnie S17 w kierunku Lublina, skąd transport pojedzie w kierunku S19 w stronę Rzeszowa

Wybór trasy nastąpił po dokładnej analizie, uwzględniając tonaż i wszystkie inne parametry.

Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz obstawa Policji.
komunikat GDDKiA

W związku z tym, gdy rozpocznie się proces przewożenia maszyny przez polskie drogi w okolice budowanej drogi S19, GDDKiA będzie na bieżąco i szczegółowo informować o postępach, a także utrudnieniach drogowych, z którymi trzeba będzie się liczyć.

Źródło: GDDKiA Opole
ŁK

Facebook