piątek, 22 listopada 2024

Nowe „elektryki” wyjechały na trasy

 fot. MZK Opole

Pierwsze przegubowe autobusy elektryczne we flocie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego zaczęły wczoraj (11.12) kursowanie na liniach 5, 9 i 13.

Pierwszy kurs na 13 rozpoczął się o 4:59 autobusem o numerze bocznym 870. Za kółkiem zasiadł Michał Jarosz, kierowca z 4-letnim stażem.

Wcześniej jeździłem linią 25, czyli również autobusem elektrycznym. Przegub prowadzi się jednak trochę inaczej. Na pewno trzeba być bardziej czujnym. To przecież dużo większa masa – zaznacza Jarosz. – Dzisiaj w pracy byłem trochę szybciej niż zwykle. Trzeba było się przygotować i sprawdzić, czy wszystkie systemy działają. W nowych autobusach znalazły się przecież pewne nowinki techniczne, które na pewno ułatwią nam pracę, ale przed wyjazdem na trasę musieliśmy je sprawdzić.

Drugi autobus przegubowy, o numerze bocznym 871 poprowadziła Marta Bajorko, kierowca autobusu od 7 lat.

Był duży stres. 1,5 roku jeździłam na krótszym „elektryku”, więc specjalnych nowości nie ma, ale jest dłuższy, to inny komfort jazdy.  Inaczej się go powadzi. jest zdecydowanie dłuższe hamowanie, dłużej się rusza. Oprócz nowości, które znalazły się na pokładach, w tym asystenta hamowania, czy kontroli prawej strony, wyposażenie jest podobne do tych „elektryków”, które już znamy. Przed rozpoczęciem pracy na tych nowych pojazdach mieliśmy szkolenie specjalistyczne. A dzisiaj… 1,5 h przed rozpoczęciem pracy przyszliśmy. Wszystko po to, żeby się wczuć w prowadzenie pojazdu, żeby sie przygotować przede wszystkim psychicznie.

Przypomnijmy, w ramach projektu zakupionych zostało 8 pojazdów elektrycznych – dwa przegubowe oraz sześć dwunastometrowych. Autobusy przegubowe na swoich pokładach mogą przewozić maksymalnie po 120 osób, a dwunastometrowe po 75. Są one wyposażone w udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością, w tym m.in.: w rampę dla wózków, przyciski dla osób z niepełnosprawnościami, ułatwiające korzystanie z pojazdów, a także system informacji głosowej i wizualnej.

Zakup autobusów był możliwy dzięki dofinansowaniu unijnemu. Koszt całego projektu to 32 miliony złotych.

Źródło: MZK Opole

Facebook