czwartek, 21 listopada 2024

Utraciłeś dokumenty? Zastrzeż je w banku

 fot. Opole-news.pl

Nie ma znaczenia, czy stało się to w wyniku zgubienia czy kradzieży oraz czy są to dokumenty klienta któregoś z banków albo osoby, która jeszcze z ich usług nigdy nie korzystała. Kradzież albo zgubienie dowodu osobistego, prawa jazdy, paszportu czy innego dokumentu tożsamości to bardzo poważny problem, mogący doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych.

Zgubienie dokumentów przy pomocy których możemy potwierdzić swoją tożsamość (dowód osobisty, prawo jazdy, paszport) to bardzo duży i poważny problem, mogący doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. Dlatego tak ważnym elementem jest, zastrzeżenie w przypadku ich utraty.

Utracone dokumenty w pierwszej kolejności należy zastrzec w banku. Można to zrobić w każdej placówce bankowej i wcale nie musimy być klientem tego banku. Po prostu, banki mają obowiązek przyjąć od nas takie zgłoszenie i dokonać zastrzeżenie w Systemie Dokumentów Zastrzeżonych. Drugim krokiem, równie ważnym dla „asekuracji” przed potencjalnymi przyszłymi problemami związanymi z utratą dokumentów, to zgłoszenie tego faktu na policji. Ostatnim z kroków jest udanie się do odpowiedniej placówki, która ów dokument wystawia: – urząd gminy, wydział komunikacji, wydział paszportowy itp.

Policja apeluje o zgłaszanie takich spraw do odpowiednich organów i zastrzeganie zgubionych dokumentów. W 2022 roku miała miejsce policyjna kampania pn. Utrudnij pracę złodziejom. Warto pamiętać, że pozornie błaha sprawa, może mieć wielowątkowe i drogie w skutkach konsekwencje.  Zatem jeśli zgubiłeś kartę do bankomatu – zadzwoń pod numer, 282 828 828 i dokonaj jej zastrzeżenia. Numer jest ogólnopolski, prosty do zapamiętania i dostępny przez całą dobę z każdego rodzaju telefonu i z każdego zakątka świata.

oprac. PK / policja.pl

Facebook