czwartek, 21 listopada 2024

Wysyp inwestycji w regionie. GDDKiA przedstawiła plany

 źródło: GDDKiA

To rekordowy budżet na drogi krajowe w latach 2021-2030. Łączny koszt realizowanych i planowanych inwestycji na Opolszczyźnie to prawie 3,5 mld złotych.

Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumował miniony rok oraz przedstawił plany budowlano-remontowe na ten i kolejne lata. W 2020 roku na inwestycje przeznaczono 372 mln złotych, a na remonty i bieżące utrzymanie dróg i autostrad ok. 96 mln zł. Znacznie okazalej prezentuje się jednak perspektywa na aktualny rok. GDDKiA planuje wydać na inwestycje ponad 655 mln złotych, a na remonty przeznaczyła 131 mln.

W trakcie konferencji Rafał Pydych, p.o. dyr. GDDKiA w Opolu oraz jego zastępca Marcin Bronkiewicz, przedstawili długą listę realizowanych i planowanych inwestycji na Opolszczyźnie. Przede wszystkim szykuje się kolejny remont autostrady A4. Chodzi o 18 kilometrowy odcinek jezdni południowej od węzła Kędzierzyn-Koźle – granica województwa wraz z węzłami Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie. Remont zakończy się w przyszłym roku, a jego wartość to ponad 49 mln złotych. W 2022 r. będzie modernizowana natomiast jezdnia północna – ok. 13 km odcinek od węzła Kędzierzyn-Koźle (MOP Wysoka) do granicy z woj. śląskim. Wartość tej inwestycji to również blisko 49 mln złotych.

Na etapie uzgadniania programu inwestycji jest także plan rozbudowy autostrady A4 o dodatkowe miejsca parkingowe dla samochodów ciężarowych na MOP-ach kategorii I. Chodzi o punkty: Jankowice Wielkie, Przysiecz i Prószków. Na ten cel zaplanowano ponad 19 mln złotych.

Oprócz autostrady, przez Opolszczyznę będzie przebiegać niebawem droga ekspresowa. Na etapie przygotowawczym jest budowa S11 Kępno – A1 na odcinku Kępno – granica województwa opolskiego (z wyłączeniem obwodnicy Olesna). Nowa droga będzie miała prawie 46 km długości i pojedziemy nią najwcześniej za 4 lata.

Nowa_S11_mapka
źródło: GDDKiA Opole
Byłaby to pierwsza droga ekspresowa na terenie województwa opolskiego. To jest pewien element całości. Ta nitka będzie przebiegać od Kołobrzegu, przez Wielkopolskę, nasz region aż po Śląsk. Aktualnie oczekujemy na decyzję środowiskową co do korytarza tej drogi.
Marcin Bronkiewicz, p.o. zastępcy dyrektora oddziału ds. inwestycji

W ciągu drogi S11 powstaje już obwodnica Olesna. W każdym kierunku jazdy kierowcy będą mieli tam do dyspozycji po dwa pasy. Całkowita wartość projektu to ponad 730 mln złotych.

Lada dzień myślę, że zobaczymy sprzęt na budowie. To też będzie droga ekspresowa. Planujemy oddać tę jezdnię do użytku pod koniec 2022 roku. 17 grudnia wojewoda wydał zgodę ZRID, która pozwoliła na rozpoczęcie robót. Okoliczne nadleśnictwa przeprowadziły już wycinkę drzew. Aktualnie wykonawca karczuje pozostałości.
Rafał Pydych, p.o. dyr. GDDKiA w Opolu

Dzięki tym inwestycjom, w 2025 roku na Opolszczyźnie będzie 55 km dróg ekspresowych w klasie „S”. Poniżej prezentujemy listę pozostałych inwestycji z podziałem na te już realizowane oraz te, które są w przygotowaniu.

Etap realizacji:

  • Rozbudowa drogi krajowej nr 39 na odcinku Smarchowice Wielkie – Namysłów. Odcinek o długości 2,8 km będzie zmodernizowany za blisko 24 mln i oddany do użytku jeszcze w tym roku.
  • Budowa przepustu w Łące Prudnickiej w ciągu DK 40 za ponad 800 tys. złotych. Inwestycja będzie oddana do użytku jeszcze w tym roku.
  • Rozbiórka i budowa nowego mostu w Mochowie nad rzeką Osobłogą w ciągu DK40. Koszt to 11, 6 mln zł. Długość mostu to prawie 70 m. Ma być oddany do użytku w 2021 r.
  • Budowa obwodnicy północnej Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK 40. Inwestycja będzie ukończona w IV kwartale 2022r. Jej koszt to 272 mln złotych. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem i 25% zostało już wykonane. Charakterystycznym i kluczowym elementem będzie obiekt nr 2 – konstrukcja stalowa-łukowa nad Kanałem Gliwickim.
  • Rozbudowa DK 41 w Wierzbięcicach za blisko 38 mln. Jest już wyłoniony wykonawca. Długość odcinka to 3,5 km.
  • Budowa przepustu w Rudnikach w ciągu drogi DK 43. Koszt inwestycji to prawie 900 tys. złotych. Będzie ukończona jeszcze w tym roku.
  • Rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Rogów Opolski – węzeł Opole Południe. Koszt to 41 mln złotych. Długość odcinka to 2 km i będzie oddany do użytku w 2022 roku.
  • Budowa nowego mostu w ciągu DK 45 w Zawadzie. Długość obiektu to 27 m, a koszt inwestycji to prawie 1,5 mln złotych. Będzie oddany do użytku jeszcze w tym roku.
  • Budowa obwodnicy Praszki w ciągu dróg DK 42/45. Koszt inwestycji to ok. 209 mln złotych. Długość odcinka to 12,8 km. Data ukończenia – 2022 r.
  • Rozbudowa DK 45 na odcinku Praszka – granica województwa opolskiego. Koszt to 44 mln złotych. Długość odcinka wynosi 6,8 km. Realizacja 2021-2022 r.
  • Rozbudowa DK 46 na odcinku granica województwa – obwodnica Kamienicy – Paczków. Droga betonowa-cementowa o długości 5,7 km. Koszt to ponad 37 mln złotych. Zakończenie prac: 2022r.
  • Budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu DK46. Koszt to blisko 305 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne wynosi aż 85% wartości inwestycji. Długość to 11,5 km. Będzie oddana do użytku jeszcze w tym roku.
  • Rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową w Dąbrowie. Długość wiaduktu to 41 m. Koszt: 19,5 mln złotych. Realizacja: 2021-2022.
  • Budowa przepustu w Buszycach w ciągu DK 94. Koszt to 963 tys. zł. Będzie oddany do użytku jeszcze w tym roku.

 

Etap przygotowawczy:

  • Budowa obwodnicy Prudnika w ciągu drogi DK 41 za blisko 80 mln zł. Ta realizacja pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Czechami. Poprzez połączenie z obwodnicą Lubrzy, ciężarówki będą wyprowadzone poza teren zabudowany. Najszybciej pojedziemy nią w 2028 roku.
  • Budowa obwodnicy Brzegu w ciągu DK 39 za 360 mln złotych. Długość odcinka to 8,5 km. Droga ma być ukończona w 2026 roku.
  • Rozbudowa DK 42/45 na odcinku Kluczbork – początek obwodnicy Praszki. Wartość inwestycji to 91 mln zł. Realizacja: 2024-2026
  • Rozbudowa DK 45 na odcinku Krapkowice – Rogów Opolski. Koszt to ponad 46 mln złotych. Długość drogi to 6,6 km. Będzie ukończona w 2023 roku.
  • Rozbudowa DK 45 na odcinku Zawada-Jełowa. Koszt to 76,5 mln złotych. Długość drogi to 8,8 km. Zakończenie prac planowane jest na 2025 r.
  • Rozbudowa DK 45 na odcinku Jełowa-Bierdzany. Koszt to ok. 67 mln zł. Za tę kwotę powstanie 10,7 km jezdni. Data ukończenia – 2023 r.
  • Rozbudowa DK 45 na odcinku Bierdzany-Kuniów. Koszt ok. 67 mln zł. Za tę kwotę powstanie 12 km drogi. Czas realizacji: lata 2023 – 2025.
  • Rozbudowa DK 46 na odcinku Nysa-Pakosławice. To koszt ponad 93 mln złotych. Długość odcinka – 6,1 km. Ma być oddana do użytku w 2023 roku.
  • Budowa obwodnicy Sidziny w ciągu drogi DK 46. Koszt: 208 mln złotych za około 8 km drogi. Budowa lata 2025 – 2028 r. Inwestycja realizowana z Programu Budowy 100 obwodnic.
  • Rozbudowa DK 46 na odcinku Niemodlin – Dąbrowa. Długość odcinka to ok. 3,5 km. koszt: 113 mln złotych. Realizacja 2026 – 2028 r.
  • Rozbudowa DK 46 na odcinku Dąbrowa – Opole. Koszt: 146 mln złotych. Długość odcinka 4,75 km. Realizacja 2026 – 2028.
  • Rozbudowa drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach. Koszt inwestycji to prawie 37 mln złotych. Długość odcinka 0,9 km. Nad rzeką Białą Głuchołaską będzie budowana nowa przeprawa. To wiąże się z tym, że wykonawca utworzy przeprawę tymczasową, równoległą do mostu Andrzeja.
  • Budowa obwodnicy Lędzin w ciągu DK 46. Długość ok. 3km. Koszt: 84 mln. Czas ukończenia 2029 r. Inwestycja realizowana z Programu Budowy 100 obwodnic.

 

Oprócz przedstawienia planu inwestycji, opolska GDDKiA poinformowała, że od 1 stycznia Miejska Obwodnica Kluczborka, w ciągu DK42/45, zalicza się do kategorii dróg krajowych.

autor: IT

Facebook