Łopaty poszły w ruch. Budowa obwodnicy Olesna wystartowała

Niemal 25-kilometrowy odcinek S11 będzie pierwszym w randze drogi ekspresowej w naszym regionie. Jednocześnie Olesno zyska obwodnicę z prawdziwego zdarzenia.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, wojewoda opolski Sławomir Kłosowski, parlamentarzyści, burmistrz Olesna czy prezes firmy wykonującej inwestycję wbili dziś pierwsze łopaty pod budowę obwodnicy.
To druga co do wielkości wydatków inwestycja drogowa w historii naszego regionu. Dla przypomnienia pierwszą była nitka autostrady, z której jesteśmy dumni. Dziś przyszedł ten wymarzony i długo wyczekiwany moment, moment w którym możemy mówić, iż rozpoczęliśmy tę inwestycję.
Rozpoczęta dziś budowa obwodnicy Olesna ma swój początek niedaleko miejscowości Kolonia Ciarka, na drodze krajowej nr 11, gdzie powstało tymczasowe rondo. Koniec pierwszego etapu mieści się na granicy województw opolskiego i śląskiego, w sąsiedztwie miejscowości Łomnica.
Rozpoczynamy budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S11, która w przyszłości będzie miała blisko 500 km długości i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. 25-kilometrowa obwodnica Olesna jest jednocześnie niemal połową długości całej S11 na terenie województwa opolskiego. Pracujemy nad kolejnymi odcinkami. W 2025 roku planujemy połączyć obwodnicę Olesna z S8, a całą S11 od Bałtyku po Śląsk chcielibyśmy udostępnić kierowcom w 2029 r.
Na trasie budowy powstaną 24 obiekty mostowe. Największe to wiadukty biegnące nad linią kolejową Tarnowskie Góry – Kluczbork, którą przekraczać będziemy dwukrotnie. Długość dwóch największych zaprojektowanych wiaduktów to 135 oraz 126 metrów. W ciągu obwodnicy powstanie również węzeł Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 z dwoma rondami. W ramach inwestycji przebudowane będą sieć wodno-kanalizacyjna, energetyczna, telekomunikacyjna oraz obiekty melioracyjne. Powstaną również urządzenia wspierające ochronę środowiska i bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Nowo zbudowana trasa będzie wspierać konkurencyjność terenów inwestycyjnych zlokalizowanych wzdłuż jej przebiegu. Odciąży też mieszkańców Olesna i okolic z nadmiernego ruchu tranzytowego. Dopuszczalna waga pojazdów, które będą mogły poruszać się po nowopowstałej trasie to 11,5 tony nacisku na oś. Plusem inwestycji jest również lepsza komunikacja między Wielkopolską a Śląskiem przez Opolszczyznę.
Umowa rozpoczynająca proces inwestycyjny została podpisana 20 maja 2019 roku. Koszt obwodnicy to ponad 730 mln zł. Nową drogą będzie można pojechać pod koniec 2022 roku.
źródło: GDDKiA Opole/GP
Najnowsze artykuły
- W 20. rocznicę śmierci w MBP w Opolu odbędzie się wieczór z poezją Karola Wojtyły
- Spada liczba umów o dzieło. ZUS podsumował miniony rok
- Akcja Stowarzyszenia Horyzonty - "Oddaj krew, podziel się miłością!" już po raz 19.
- Funkcjonariusze opolskiej KAS wykryli narkotyki w bagażu dwójki pasażerów autokaru
- Opolscy policjanci w Auschwitz: Seminarium o prawach człowieka i przeciwdziałaniu dyskryminacji