piątek, 26 kwietnia 2024

Od 1 grudnia koniec z bramkami na A2 i A4

 źródło: GDDKiA Opole

Odcinkami A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica od jutra przejedziemy bez czekania przy szlabanie. Kierowcy opłacą przejazd z wykorzystaniem rządowej aplikacji lub partnerskich sieci dystrybucji.

Od 1 grudnia kierowcy opłacą przejazdy płatnymi odcinkami autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica jedynie w sposób elektroniczny, a system manualny nie będzie już dostępny. Wjeżdżając na płatny odcinek autostrady nie trzeba będzie zatrzymywać się, żeby pobrać bilet, a zjeżdżając – aby bilet opłacić u inkasenta. Ruch ma odbywać się płynnie, w trybie tzw. free flow.

Przed nami kolejna wielka zmiana, którą zapowiadaliśmy wdrażając nowy system poboru opłat drogowych. Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL już 1 grudnia zlikwidujemy szlabany na państwowych autostradach. Przejazd aut osobowych i motocykli odcinkami A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica nie będzie wymagał zatrzymywania się. Dzięki temu zwiększy się komfort jazdy, bo ruch będzie się odbywał płynnie. Oznacza to, że od 1 grudnia Manualny System Poboru Opłat zostanie wygaszony, a państwowe odcinki autostrad A2 i A4 zostaną objęte wyłącznie systemem e-TOLL.
Magdalena Rzeczkowska, szef Krajowej Administracji Skarbowej

Kierowcy za przejazd autostradą zapłacą:

  • e-biletem autostradowym, który będą mogli zakupić w nowej aplikacji e-TOLL PL BILET, w aplikacjach partnerów systemu e-TOLL oraz w sieci dystrybucji stacjonarnej partnerów;
  • za pomocą aplikacji e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych OBU/ZSL przekazujących dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL.

 

Na wszystkich tych odcinkach autostrad nie będzie już możliwości pobrania biletu kartonikowego w bileterkach ani opłacenia przejazdu w kiosku u inkasenta. Place Poboru Opłat zostaną właściwie oznakowane i będzie na nich obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km/h.

Będzie też e-bilet autostradowy

E-bilet autostradowy będzie można nabyć nawet z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a zwrot niewykorzystanego biletu będzie możliwy w taki sam sposób, w jaki bilet zakupiono. Dostępne będą dwie formy e-biletu autostradowego: elektroniczna oraz papierowa. W przypadku obu form wymagane będzie podanie minimalnego zakresu danych do naliczenia opłaty za przejazd autostradą (nr rejestracyjny pojazdu, data i godzina rozpoczęcia przejazdu autostradą oraz szczegóły planowanej do pokonania trasy).

Nowa rządowa aplikacja e-TOLL PL BILET umożliwi w kilku prostych krokach zakup e-biletu autostradowego oraz – w razie potrzeby – również jego zwrot. Aplikację e-TOLL PL BILET będzie można pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play oraz w AppStore. Więcej o aplikacji można przeczytać na etoll.gov.pl.

Kierowcy poruszający się autostradami okazjonalnie lub niekorzystający z rozwiązań cyfrowych kupią papierowy bilet w stacjonarnych sieciach obsługi naszych partnerów, m.in. PKN Orlen, Lotos. Aktualna lista punktów będzie udostępniona na stronie etoll.gov.pl.

Weryfikacja opłacania przejazdów

Do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych. Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd, na właściciela lub posiadacza bądź użytkownika pojazdu nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu opłata za ten przejazd zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego.

W przypadku kontroli realizowanej na drodze, na poczet opłaty dodatkowej może zostać pobrana kaucja, jeśli kierowca mieszka na terenie kraju, który nie jest związany z Polską umową lub porozumieniem o współpracy we wzajemnym dochodzeniu tej opłaty. Kontrola wnoszenia opłat na autostradach może być realizowana przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, Policji oraz inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

źródło: KAS

Facebook