czwartek, 18 kwietnia 2024

Czy przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice-Kraków będzie za darmo?

 fot. GDDKiA

O zniesieniu opłat na autostradzie A4 między Krakowem a Katowicami coraz częściej mówi się w mediach. Ministerstwo Infrastruktury liczy, że uda się to w 2027 roku, kiedy kończy się długoterminowa umowa z obecnym koncesjonariuszem. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział niedawno Polsat News, że jest przekonany, iż autostradą A4 Kraków-Katowice za cztery lata będzie zarządzać GDDKiA i że zależy mu na tym, aby autostrada Katowice-Kraków była bezpłatna.

Temat opłat na autostradzie A4 między Krakowem a Katowicami powrócił, gdyż koncesjonariusz (Stalexport Autostrada Małopolska) zapowiedział, że od 1 kwietnia 2023 r. będą obowiązywać nowe, wyższe opłaty. Wcześniej, w połowie lutego br. podczas przekazywania wsparcia finansowego na remont mostu Dębnickiego w Krakowie, Andrzej Adamczyk potwierdził, że umowa ze Stalexportem nie zostanie przedłużona, a trasa A4 przejdzie pod kontrolę państwa w 2027 roku.

Zarządzanie autostradą A4 Kraków-Katowice po wygaśnięciu umowy ze Stalexportem przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ponieważ jest już za późno na ogłoszenie przetargu na nowego koncesjonariusza. A opłaty za przejazd tym odcinkiem zostaną zniesione.
Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury

Taka deklaracja padała kilkukrotnie na łamach różnych mediów. Oznacza to, że Rząd planuje ten odcinek „uwolnić” od opłat. Minister wyjaśnił na antenie TVP Kraków, że koncesja kończy się w 2027 r., więc zostały cztery lata, aby zrealizować założony cel. Dodał, że już teraz podejmowane są wszelkie kroki, aby autostrada A4 nie została ponownie przekazana zewnętrznej organizacji gospodarczej lub spółce Minister wyjaśnił, że zniesienie opłat na autostradzie A4 z Katowic do Krakowa będzie możliwe dzięki potraktowaniu tego odcinka jako obwodnicy w zlewni Kraków-Katowice (bo poszerzenie autostrady sprawi, że nie trzeba będzie budować równoległej autostrady).

Autostrada A4 Katowice–Kraków. Fot. Damian/Adobe Stock
Autostrada A4 Katowice–Kraków. Fot. Damian/Adobe Stock
Autostradą A4 między Krakowem a Katowicami od 2027 roku będzie zarządzać państwo. Muszę wyjaśnić, że już dzisiaj wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad analizujemy różne warianty rozbudowy tej drogi, bo ta droga ewidentnie potrzebuje więcej pasów ruchu.
Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury

Warto w tym miejscu dodać, ważną informację z punktu widzenia roli GDDKiA w zakresie zarządzania drogami. W przypadku jakichkolwiek zmian w obszarze cen za przejazd odcinkami płatnymi, GDDKiA może jedynie przedstawić swoje stanowisko. Ów stanowisko, jest jedynie opinią dla ministra właściwego, niestety nie wiążącą, co miało miejsce w ubiegłym roku, gdy zarządca odcinka Katowice Kraków poinformował o podniesieniu opłaty za przejazd, z dniem 1 kwietnia br.

Przez południową Polskę z zachodu na wschód przebiega autostrada A4 o łącznej długości 672,7 km i jest najdłuższą autostradą w kraju i drugą co do długości po autostradzie S7. W eksploatacji: z 667 km, 606 km zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (z czego 162,4 km na odcinku Wrocław-Gliwice jest płatne), za 61 km odpowiada koncesjonariusz: Stalexport Autostrada Małopolska (odcinek Kraków-Katowice ).

autor: PK

Facebook