Baner reklamowy dla PPP
niedziela, 28 listopada 2021

Dziś Black Friday. Na co trzeba uważać?

 źródło: pixabay

Kiedy witryny sklepowe czy internetowe kuszą nas wielkimi zniżkami, nie zawsze warto ulegać pokusie. Zanim wpadniemy w zakupowe szaleństwo, trzeba poznać kilka chwytów oszustów oraz metody jak się przed nimi uchronić.

Wielu z nas, jak co roku, z chęcią sięgnie dziś do swojego portfela i zaszaleje na wielkim święcie wyprzedaży. Jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że podczas zakupów należy zachować zdrowy rozsądek. Do najczęściej stosowanych oszustw sprzedawców należą:

  • żonglerka cenami – czyli celowe zawyżanie ceny produktu na kilka dni przed planowaną promocją, aby rabat sprawiał wrażenie wyższego;
  • promocyjne “przynęty” – czyli sugerowanie, że dużą obniżką objęto cały asortyment sklepu, gdy w rzeczywistości jedynie jego część np. konkretne marki;
  • niejasne naliczanie rabatów – czyli otrzymanie niższego rabatu niż deklarowany;
  • anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej winą za to obarczany jest „wadliwy system”

 

W tym roku, w związku z panującą pandemią wirusa SARS-CoV-2 nie będziemy mogli odwiedzić, żadnej galerii handlowej, dlatego wielu z nas zdecyduje się na zakupy online. UOKiK przypomina, że zakupiony towar może zostać zwrócony w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Mamy również identyczne prawo do gwarancji jak w przypadku zakupów stacjonarnych. W sytuacji, gdy zakupiony produkt okaże się wadliwy, możemy liczyć na jego naprawę, wymianę lub nawet zwrot pieniędzy. Warto również pamiętać, że prawa konsumenta są takie same na terenie całej Unii Europejskiej. Problemy mogą się pojawić przy zakupie produktów np. z Azji.

Te ostrzeżenia nie oznaczają jednak, że należy rezygnować z przyjemności zakupowego szaleństwa w Black Friday.

Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych, aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą, aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów.
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Jak nie dać się oszukać?

Po pierwsze, należy sprawdzić i porównać ceny – czy faktycznie mamy do czynienia z obniżką. Nawet jeśli odejdziemy już od kasy, to i tak należy nam się zwrot różnicy. Zawsze warto też sprawdzić opinie o sprzedawcy. Najlepiej to zrobić na niezależnych portalach, gdzie firma nie może ingerować we wpisy klientów. Ponadto, warto zerknąć kiedy dany sklep powstał, ile ma pozytywnych opinii oraz z jakiego okresu pochodzą te komentarze. To szczególnie ważne przy zakupach na popularnych portalach aukcyjnych. Przy płatności za pomocą przelewu trzeba się upewnić czy nie zostaliśmy przeniesieni na fikcyjną stronę banku.

Jeśli przedsiębiorca Cię oszukał lub nie chce zwrócić nienależnie pobranych środków – złóż zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa policji lub prokuraturze. Jeśli spotkasz się z odmową, pamiętaj, że na każde postanowienie o odmowie wszczęcia/umorzeniu postępowania przysługuje bezpłatne zażalenie do sądu w ciągu 7 dni. Skorzystaj z tego prawa i dochodź swoich roszczeń.

Wskazówek udziela także specjalne konsumenckie centrum e-porad po adresem porady@dlakonsumentow.pl.

Dostępna jest również infolinia, która może pomóc podjąć pierwsze kroki w przypadku, gdy podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa: 801 440 220 oraz 22 290 89 16.

źródło: UOKIK/JZ

Gość w kawiarence

Facebook