poniedziałek, 25 listopada 2024

O 5 milionów wzrosła liczba pasażerów MZK w 2022 roku

 fot. MZK Opole

18 milionów 800 tysięcy – tylu pasażerów skorzystało w 2022 roku z przejazdów komunikacją miejską w Opolu. Jest to o ponad 5 milionów osób więcej niż w 2021 roku. Linie MZK Opole były obsługiwane przez flotę 98 pojazdów, które jeździły na 23 liniach publicznych oraz 4 specjalnych.

W 2022 roku autobusy MZK przejechały 5 milionów 884 tysiące kilometrów. W porównaniu z 2021 rokiem to o ponad 100 tysięcy kilometrów więcej. Do zrealizowania przewozów zużyto 2 miliony 350 tysięcy litrów paliwa. A średnia cena paliwa wyniosła 6 złotych 28 groszy.

Według obliczeń MZK w zeszłym roku sprzedano łącznie ponad 4 miliony 838 tysięcy sztuk biletów. To wzrost w stosunku do 2021 roku, kiedy to sprzedano łącznie 3 miliony 788 tysięcy sztuk biletów. Pasażerowie najczęściej sięgali po bilety jednorazowe miejskie – 4 miliony 629 tysięcy razy. Bilety miejskie okresowe były kupowane 85 tysięcy 505 razy. Sprzedano też 119 tysięcy biletów jednorazowych pozamiejskich oraz 4 tysiące 128 biletów pozamiejskich okresowych.

W zeszłym roku na ulice Opola wyjechały autobusy elektryczne. Pierwszy kurs rozpoczął się 25 sierpnia  o godzinie 5:12. Za sterami pojazdu zasiadła Marta Bajorko, kierowca z ponad 5-letnim stażem.

Zanim wyjechałam na ulice pojeździłam po placu zajezdni. Kiedy wsiedli pierwsi pasażerowie zastanawiałam się jak oni odczuwają jazdę, czy nie szarpie, czy nie przyspieszam za bardzo. Wszystko było nowością – w kabinie cisza, nie było słuchać silnika. Prowadzenie takiego pojazdu jest również dla nas komfortowe.
mówiła wtedy Marta Bajorko

W ramach projektu w zajezdni powstały ładowarki, a na pętli przy ulicy Prószkowskiej pantograf. Pierwsze elektryki objęły swoim kursowaniem linie: 25 i 15. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 21 milionów złotych, z czego 14 milionów pochodziło z dofinansowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

W 2022 roku Miejski Zakład Komunikacyjny podpisał umowę na dostarczenie kolejnych zeroemysyjnych autobusów. Firma Solaris dostarczy do Opola 8 pojazdów  – 6 dwunastometrowych oraz 2 przegubowe. Autobusy mają trafić do stolicy regionu do końca października 2023 roku. Będą one wyposażone m.in. w asystenta aktywnego hamowania (system ten rozpoznaje przeszkody i wysyła ostrzeżenia do kierowcy), a także w asystenta kontroli prawej strony (obejmuje obserwacje tzw. martwej strefy). Nowe „elektryki” spowodują, że 1/6 taboru będzie zeroemisyjna. Będą one kursowały na liniach: 5, 9 i 13.

Miniony rok to również utrzymanie pozycji wicelidera miejskich przewoźników. Po raz drugi MZK Opole znalazło się na 2. miejscu w rankingu Strefy Gospodarki Dziennika Gazety Prawnej. Wyprzedziły opolskiego przewoźnika tylko Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach (1. Miejsce ex aequo).

POnadto, MZK zorganizowało Dzień Otwarty Zajezdni, na którym zaprezentowano flotę, a także zabytkowego Ikarusa, który przez wiele lat kursował ulicami Opola. Poza tym, odbyły się akcje takie jak Dnia Kobiet, Dzień Bez Samochodu czy też Mikołajek.

Źródło: MZK Opole

Facebook