Rozmawiali o potencjale Kędzierzyna-Koźla

Wczoraj (12.06) w Hotelu Solidaris w Kędzierzynie-Koźlu odbyła się konferencja „Silny Kędzierzyn-Koźle”, bezpośrednio powiązana z majową konferencją „Silny Region – Bezpieczna Polska”. Inicjatorem wydarzenia był wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa, poseł Ziemi Opolskiej i prezes Stowarzyszenia OdNowa RP.
Tematem konferencji był przede wszystkim rozwój regionu i rola, którą może pełnić potencjał Kędzierzyna-Koźla.
Po rozpoczęciu konferencji przemówienie wygłosił Marcin Ociepa, poseł Ziemi Opolskiej, wiceminister obrony narodowej i prezes Stowarzyszenia OdNowa RP, w którym mówił o potrzebie rozwoju tego regionu.

Nie będzie silnej i bezpiecznej Polski, jeśli nie będzie silnych powiatów i gmin, czyli społeczności lokalnych, które się na Polskę składają. Z tego powodu nawołujemy o synergię rządu i samorządu w zakresie rozwoju regionalnego i jednocześnie rozwoju potencjału całej Ojczyzny. Zrównoważony rozwój regionów złoży się na siłę całej Polski. Polska potrzebuje nie tylko Warszawy, Gdańska, Wrocławia i Poznania. Potrzebuje także silnego Opola i silnego Kędzierzyna-Koźla. Warto, żebyśmy byli otwarci na współpracę między województwami. Nie będzie silnego województwa opolskiego, jeżeli silne będzie tylko Opole. Zawsze tego silnego Kędzierzyna w województwie brakowało. Potrzebujemy Kędzierzyna-Koźla jako stolicy południa Opolszczyzny. Potrzebujemy konstruktu rozwojowego południowej części naszego regionu. Od lat budujemy strategię dla regionu, która zakłada wzmacnianie ośrodków lokalnych i sublokalnych.
Pierwszy panel, podczas którego wystąpił prof. Bolesław Goranczewski, członek Zarządu Grupa Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A., omawiał Odrzański Wodorowy Szlak Transportowy.

Jest tutaj duży potencjał. Przed wojną w Kędzierzynie-Koźlu był największy port śródlądowy w tej części Europy. Jeszcze w siedemdziesiątych i osiemdziesiątych Odrą transportowano do 11 milionów ton ładunku rocznie. Najnowsze szacunki wskazują, że potencjał przewozowy drogą wodną w regionie południowo-zachodniej Polski wynosi obecnie 40 milionów ton ładunku rocznie. Projekt rozwoju Odrzańskiego Wodorowego Szlaku Transportowego jest relatywnie tani - 80% kosztów zostanie pokryte z dofinansowania. Jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt w ciągu 4 lat. Program łączy w sobie odbudowę zaniedbanego sektora, jakim jest żegluga śródlądowa z kreowaniem nowego sektora, jakim jest gospodarka wodorowa.
Następnie wystąpił Sławomir Sobkiewicz, prezes zarządu Stowarzyszenia „Dolnośląska Dolina Wodorowa”, omawiając temat wodoru jako paliwa przyszłości.

Należy wspomnieć o polskiej strategii wodorowej. Jednym z elementów tej polityki jest tworzenie Dolin Wodorowych. Wodór jest pierwiastkiem, który jest najbardziej rozpowszechniony na świecie. Mamy tutaj rzekę, mamy zakłady chemiczne, które produkują wodór. Wykorzystajmy to. To także szansa dla innych sektorów. Stworzy to możliwości rozwoju dla stoczni i instytutów badawczych.
W trakcie konferencji padły również propozycje utworzenia placówki badawczo-naukowej w Kędzierzynie-Koźlu.
Autor: PS
Najnowsze artykuły
- Funkcjonariusze opolskiej KAS wykryli narkotyki w bagażu dwójki pasażerów autokaru
- Opolscy policjanci w Auschwitz: Seminarium o prawach człowieka i przeciwdziałaniu dyskryminacji
- Opolska policjantka zdobywa złoty i srebrny medal w biegach przełajowych!
- Policja ratuje "złotego ptaka" z rąk 68-letniego kłusownika
- Brutalny atak w Opolu: dwaj mężczyźni zatrzymani za usiłowanie zabójstwa