Ruszyła rejestracja osób 70+. Lawina zgłoszeń
O godzinie 6:00 ruszyła rejestracja seniorów 70 + na szczepienia przeciwko COVID-19. Zainteresowanie jest tak duże, że infolinia 989 odnotowała ponad 300 tys. połączeń na minutę.
Tysiące chętnych i ograniczona liczba szczepionek. Nie każdemu udało się dziś uzyskać termin szczepienia. Ograniczenie dostaw od Pfizera, ma niestety negatywne skutki i wyraźnie opóźnia harmonogram szczepień.
W związku z zamieszaniem i kolejkami, które utworzyły się pod przychodniami w całym kraju, uruchomiono dodatkową opcję do zapisywania się na zastrzyki. To forma wiadomości SMS o treści „SZCZEPIMY SIE”, którą należy wysłać na numer 664 908 556.
Od tygodnia czas na wyłączną rejestrację mieli pacjenci powyżej 80 roku życia. Szczepienia mają ruszyć od poniedziałku 25 stycznia br. Zgodnie z rządowym harmonogramem szczepień uruchomiona dziś rejestracja obejmuje osoby urodzone w latach 1942 – 1951. System automatycznie wystawia elektroniczne skierowania zgodnie z danymi zawartymi w bazie danych numerami PESEL. Nie ma potrzeby podawania kodu, można także wybrać dowolny, wybrany przez siebie punkt szczepień. E – skierowanie jest ważne przez okres 90 dni.
Rejestracji można dokonać czterema drogami, aby usprawnić system zgłaszania. Zintegrowany system rejestracji automatycznie koordynuje zgłoszenia z grafikami punktów szczepień.
Pierwszym ze sposobów jest skorzystanie z elektronicznego konta pacjenta, którego rejestracja została specjalnie w tym celu uproszczona. Konto można założyć na stronie pacjent.gov.pl Do zalogowania potrzebny jest dowód z warstwą elektroniczną lub profil zaufany, który można potwierdzić za pośrednictwem banku.
Drugim ze sposobów jest rejestracja telefoniczna. Seniorzy nie muszą jej dokonywać osobiście, ponieważ przy rejestracji wystarczy podać imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby zgłaszanej do szczepienia. Infolinia NFZ dedykowana rejestracji na szczepienia jest czynna całą dobę pod numerem 989.
Seniorzy, mogą też umówić osobistą wizytę w jednym z prawie 6 tysięcy punktów szczepień. Aktualny wykaz dostępny jest na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/szczepimysie/punkty-szczepien.
Czwarta opcja to wspomniany już SMS „SZCZEPIMY SIE” na numer 664 908 556
Dodatkowo każda gmina ma obowiązek uruchomić transport dla osób, które miałyby problem z dotarciem do punktu szczepień. Taką potrzebę należy zgłosić telefonicznie w urzędzie gminy. Miejsce i termin szczepienia można zmienić, do podania pierwszej dawki preparatu. Po tym czasie stanie się to niemożliwe, z uwagi na fakt, iż każdy pacjent musi zostać zaszczepiony dwoma dawkami tego samego preparatu w terminie 3 – 4 tygodni. Chodzi o zagwarantowanie maksymalnej skuteczności szczepionki.
Każdorazowo do szczepienia pacjenta kwalifikuje lekarz, po przeprowadzeniu wywiadu medycznego. Szczepionkę podaje się domięśniowo w ramię. Po szczepieniu należy odczekać na miejscu około pół godziny, aby sprawdzić czy nie wystąpiły niepożądane skutki uboczne. Osoba zaszczepiona dostanie specjalne zaświadczenie. Fakt podania preparatu zostanie również odnotowany przez personel medyczny w e- karcie pacjenta.
Po podaniu drugiej dawki zastrzyku, każdy otrzyma specjalny indywidualny kod QR. O jego wydruk można poprosić w punkcie szczepień, bądź pobrać na stronie mObywatel oraz Elektronicznym Koncie Pacjenta. Wszelkie wątpliwości można wyjaśnić dzwoniąc pod infolinię NFZ 989, bądź na stronach www.gov.pl/web/koronawirus i https://www.gov.pl/web/szczepimysie.
źródło: PAP/GP
Najnowsze artykuły
- Opolscy policjanci w Auschwitz: Seminarium o prawach człowieka i przeciwdziałaniu dyskryminacji
- Opolska policjantka zdobywa złoty i srebrny medal w biegach przełajowych!
- Policja ratuje "złotego ptaka" z rąk 68-letniego kłusownika
- Brutalny atak w Opolu: dwaj mężczyźni zatrzymani za usiłowanie zabójstwa
- Harcerze na służbie w Szkocji