środa, 22 września 2021

Zmiany w kanonie lektur. Co uczniowie będą czytać od września?

 źródło: Pexels/Cristian Benavides/

Przemysław Czarnek podpisał rozporządzenie w sprawie zmian w kanonie lektur. Na zaktualizowanej liście pojawiło się więcej publikacji o Janie Pawle II oraz książka autorstwa Stefana Wyszyńskiego.

Zmiany na liście lektur, dodanie podstawy programowej z historii tańca i modyfikacja sposobu realizowania zajęć przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie to najważniejsze punkty ujęte w rozporządzeniach podpisanych przez ministra edukacji i nauki.

Jeśli chodzi o zmiany dotyczące lekcji wychowania do życia w rodzinie, to modyfikacja zakładają przede wszystkim wykreślenie zalecenia realizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) na pierwszej i ostatniej godzinie lekcyjnej. Zmiana ta pozwoli dyrektorowi planować WDŻ w najbardziej optymalny sposób, bez narzucania, że powinien on być na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.

Aktualizacja kanonu lektur

Największe poruszenie wzbudza nowa lista książek, które będą czytać uczniowie już od 1 września tego roku. Jak tłumaczy resort edukacji:

Zmiany polegają na zaproponowaniu takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników)”
MEiN

Wedle rozporządzenia z listy lektur w klasach I-III szkoły podstawowej znikają:„Zaczarowana zagroda” A. Centkiewiczowej i Cz. Centkiewicza, „Oto jest Kasia” M. Jaworczakowej, „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” L. Kołakowskiego, „Sposób na Elfa” M. Pałasza. W ich miejsce pojawiają się: „Wścibscy” D. Gellner, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie” J. Grodek, „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca” T. Justyniarskiego, „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty)” P. Kordyasza, „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata” Z. Kossak-Szczuckiej, „Piaskowy Wilk” A. Lind oraz „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych A. i D. Mizielińskich.

W klasach IV-VI z lektur uzupełniających znika „Winnetou” K. Maya, a pojawiają się: „Pinokio” C. Collodiego, „Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu” J. Flanagana, „Rzeka” E. Kiereś, „Topsy i Lupus” Z. Kossak-Szczuckiej, „Klechdy sezamowe” B. Leśmiana, „Kubuś Puchatek” A. A. Milne, „Tecumseh” L. J. Okoń, „Słoń Birara” F. A. Ossendowskiego, „Czerwona kartka dla Sprężyny” J. Podsiadło, „Posłaniec króla” L de Wohl.

W klasach VII-VIII z listy lektur znika „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” N. H. Kleinbaum, a wśród lektur uzupełniających pojawiają się: „Bursztyny” Z. Kossak-Szczuckiej, A. Frossard „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II”, „Placówka, Zemsta” B. Prusa, „Sąd Ozyrysa” H. Sienkiewicza oraz „Jesienna miłość” Nicolasa Sparksa.

W branżowej szkole I stopnia i w liceach będą też obowiązywać wybrane wiersze poety Marcina Świetlickiego.

W liceach ogólnokształcących i technikach w zakresie podstawowym jako lektury uzupełniające pojawiają się:

Zakres podstawowy:
oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski, Kronika Książąt Polskich,
Juliusz Słowacki, Listy do Matki (fragmenty);
Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);
Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni;
Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy;
Witold Pilecki,  Raport Witolda;
Wiesław Kielar, Anus mundi;
Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919;
Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;
John Ronald Reuel Tolkien, Władca pierścieni. Drużyna pierścienia

Zakres rozszerzony:
Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona wina;
Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie;
Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem;
Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty); Tryptyk rzymski; Pamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);
Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera;
Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne;
Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim.

Ponadto Ministerstwo Edukacji i Nauki wyznaczyło też dla młodzieży ze szkół średnich zalecane dzieła teatralne i filmowe, to: „Apocalypsis cum figuris” w reż. Jerzego Grotowskiego, „Zezowate szczęście”, w reż. Andrzeja Munka i “Przerwanie działań wojennych”, w reż. Juliusza Machulskiego.

Określono także listę tekstów polecanych do samokształcenia uczniów. To m.in. „Język właściwie użyty. Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku” J. Błońskiego, „Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski” K. Houstona czy „Królewski dar. Co Polska i Polacy dali światu” T. Kowalik i P. Słowińskiego.

Gość w kawiarence

Facebook