poniedziałek, 8 marca 2021

ZUS przypomina o ubezpieczeniu wypadkowym

 źródło: pexels-kateryna-babaieva

1 lutego mija termin zgłaszania do ZUS informacji o wypadkach i niekorzystnym środowisku pracy w 2020 roku. To ważna data dla pracodawców zatrudniających więcej niż 10 osób. Termin został przesunięty z uwagi na przypadającą na ostatni dzień stycznia niedzielę.

Chodzi o dokument ZUS IWA, czyli informację potrzebną do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe. Obowiązek zgłoszenia do ZUS takich informacji, obejmuje właścicieli firm, którzy spełniają trzy warunki:

1. byli zgłoszeni nieprzerwanie jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r.,
2. w 2020 roku zgłaszali średnio miesięcznie do ubezpieczenia co najmniej 10 ubezpieczonych,
3. 31.12.2020 byli wpisani do rejestru REGON

Od danych udostępnionych przez pracodawcę będzie zależeć wysokość składek na ubezpieczenie wypadkowe jaka będzie obowiązywać przez następny rok składkowy, czyli od 1 kwietnia 2021 roku do końca marca 2022 roku. W formularzu ZUS IWA należy wpisać rodzaj przeważającej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności, liczbę ubezpieczonych, liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem, liczbę poszkodowanych w wypadkach śmiertelnych i ciężkich oraz liczbę zatrudnionych w warunkach zagrożenia.
Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy w opolskim ZUS

Jeśli przedsiębiorca składał wspomniany druk do ZUS przez ostatnie trzy lata, to na tej podstawie naliczone będą składki. Dla pozostałych, w roku składkowym kwiecień 2021 – marzec 2022, opłata na ubezpieczenia wypadkowe wynosi 1,67%.

Formularz można przesyłać zarówno online jak i tradycyjnie lub złożyć wniosek osobiście w oddziale ZUS.

źródło: ZUS/GP

Gość w kawiarence

Facebook