Pierwsza taka operacja logistyczna w Polsce związana z Via Carpatia. Jest też wątek opolski!
W związku z rozbudową drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica w województwie podkarpackim, drogowcy będą drążyć tunel drogowy. Będą to robić dzięki specjalnej maszynie, która pierwszy raz będzie wykorzystana w naszym kraju. Dlaczego wspominamy o tym na Opole News? Odpowiedź w artykule.
Otóż jest w tej historii budowy drogi szybkiego ruchu opolski wątek. Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy. Maszyna o długości 112 m i średnicy tarczy wynoszącej 15,2 m będzie drążyć tunel w związku z rozbudową Via Carpatia.
Maszyna sprowadzona jest z Hiszpanii, część elementów przyjechało do Polski transportem kołowym, natomiast najbardziej problematyczne i największe elementy przypłynęły z portu w hiszpańskim Santanderze do Polski, a następnie odrzańską drogą wodną ze Szczecina do Opola.
⛴️Największy element maszyny #TBM, który wydrąży tunel na #S19 #Rzeszów-#Babica, czyli tarcza skrawająca o masie 220 ton, minęła przeprawę promową Czerwieńsk – Brody na #Odra. pic.twitter.com/4bZfbW7SrQ
— GDDKiA Zielona Góra (@GDDKiA_ZG) October 27, 2022
Maszyna została rozłożona na części, ale przez swoje ogromne gabaryty i wagę, nadal może sprawiać spore utrudnienie w transporcie kołowym.
Jak podaje GDDKiA, tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono.
Oto kilka podstawowych informacji na temat trasy przejazdu, samej maszyny i potencjalnych utrudnień.
W promieniach jesiennego słońca jednostka z największym elementem maszyny TBM wpływa właśnie do portu w Opolu. Ten ogromny element przepłynął wiele kilometrów z portu w Santander w Hiszpanii do Szczecina, aby w kolejnym etapie znaleźć się u nas w Opolu! @GDDKiA @MI_GOV_PL pic.twitter.com/2L4RjnDD2n
— GDDKiA Opole (@GDDKiA_Opole) November 1, 2022
Maszyna TBM, która będzie skompletowana i składana na miejscu budowy przez żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton jest sporym przedsięwzięciem logistycznym.
Elementy maszyny, które przypłynęły do Opola, będą podzielone na 3 konwoje, które razem będą liczyły 14 zestawów o szerokości 9 m, długości 74 m i wadze 500 ton!
Transport będzie odbywać się wyłącznie w godz. 22-6 z prędkością maks. 10 km/h. Z uwagi na wielkość przewożonych elementów, jeden przejazd będzie trwał około 20-25 dni.
Koniec operacji przewiezienia elementów szacuje się na koniec stycznia 2023 roku.
Trasa przejazdu zacznie się w Opolu, m.in. autostradą A4, następnie A1 w kierunku S8, s2, gdzie przekroczy Wisłę, a następnie S17 w kierunku Lublina, skąd transport pojedzie w kierunku S19 w stronę Rzeszowa
Wybór trasy nastąpił po dokładnej analizie, uwzględniając tonaż i wszystkie inne parametry.
Część elementów maszyny TBM, która wydrąży tunel na odcinku #S19 Rzeszów-Babica dotarła Odrą do Opola. Kolejne elementy do nas płyną, w tym największy z nich - tarcza skrawająca o masie 220 ton. @GDDKiA @MI_GOV_PL #ŁączymyPolskę pic.twitter.com/bwMrukpGeT
— GDDKiA Opole (@GDDKiA_Opole) October 26, 2022
W związku z tym, gdy rozpocznie się proces przewożenia maszyny przez polskie drogi w okolice budowanej drogi S19, GDDKiA będzie na bieżąco i szczegółowo informować o postępach, a także utrudnieniach drogowych, z którymi trzeba będzie się liczyć.
Źródło: GDDKiA Opole
ŁK
Najnowsze artykuły
- Opolscy policjanci w Auschwitz: Seminarium o prawach człowieka i przeciwdziałaniu dyskryminacji
- Opolska policjantka zdobywa złoty i srebrny medal w biegach przełajowych!
- Policja ratuje "złotego ptaka" z rąk 68-letniego kłusownika
- Brutalny atak w Opolu: dwaj mężczyźni zatrzymani za usiłowanie zabójstwa
- Harcerze na służbie w Szkocji