środa, 1 maja 2024

Opolska wagonówka uratowana. To setki ocalonych miejsc pracy

 fot. ŁK

PKP Intercity Remtrak przejęło przedsiębiorstwo napraw taboru kolejowego w Opolu. Ten zakład ma przede wszystkim znakomitych specjalistów – podkreślają prezesi PKP Intercity.

Po wieloletnich problemach opolskiej wagonówki teraz ma nadjeść czas powrotu do dawnego prosperity. W 2019 roku pracownicy zakładu wielokrotnie informowali o problemach z wypłatami, z którymi zalegał słowacki właściciel. Wtedy właśnie do gry wkroczył PKP Intercity Remtrak, który od grudnia 2019 roku rozpoczął dzierżawę przedsiębiorstwa, przejął ok. 165 pracowników zakładu i zlecił audyt spółek Wagon Opole i Trinites Polska.

Następnie Sąd Gospodarczy w Opolu ogłosił upadłość likwidacyjną Wagon Opole w listopadzie 2020 roku, a PKP Intercity Remtrak wygrało licytację upadłego przedsiębiorstwa. Wyrok Sądu Rejonowego w tej sprawie uprawomocnił się w lutym 2021 r.

Po opracowaniu długoterminowego planu rozwoju opolskiego przedsiębiorstwa PKP Intercity Remtrak podjęło ostateczną decyzję o przejęciu przedsiębiorstwa napraw taboru kolejowego w Opolu i podpisało umowę jego zakupu.

Tylko szybkie działania i tu duże podziękowania dla całego zarządu PKP, że trzeba postawić spółkę na nogi, że trzeba inwestować w Opole. Poprosiłem ówczesnego prezesa PKP Intercity Remtrak o to, żeby wskazał kierunki. Poprosiłem prezesa Adama Laskowskiego, żeby osobiście nadzorował ten projekt i powiem, że warto stawiać na ludzi. Uratowaliśmy przede wszystkim miejsca pracy, ale też spółka PKP Intercity Remtrak może patrzeć inaczej na rozwój. To była decyzja biznesowa, bo poparliśmy ją szczegółowymi analizami.
Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity S.A.
Zamykamy trudny rozdział i to dzięki Państwu wychodzimy z niego zwycięsko, bo tak naprawdę gdyby nie Państwa determinacja, to byłoby ciężko. Ja chcę, żeby to miejsce tętniło życiem, żeby to było miejsce nowoczesne, żeby ta hala odzyskała dawny blask, żebyście mieli godne warunki pracy.
Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity S.A.
przejecie_wagonowki
fot. ŁK

Od początku dzierżawy przez PKP Intercity Remtrak opolski zakład wykonał już naprawy łącznie ponad 260 wagonów – 131 na trzecim poziomie utrzymania P3, i 135 na czwartym poziomie P4. W przedsiębiorstwie możliwe są też naprawy wagonów na piątym poziomie utrzymania.

Polityka taborowa Polski to przede wszystkim wzmocnienie transportu kolejowego - tego towarowego i osobowego. Czystego transportu, ekologicznego i ta decyzja, wszystko to co się tutaj dzieje, to wpisuje się w Polski Ład. To właśnie jest związane z promocją czystego transportu. Rząd z determinacją czyni olbrzymie nakłady na politykę taborową. Do 2023 roku wydamy zaplanowane 7 mld złotych na budowę, modernizacje, przebudowę i naprawę składów. W umowie, którą podpisaliśmy 31 grudnia między rządem a PKP Intercity, zapewniamy ok. 14 mld złotych na politykę taborową i te pieniądze wydamy do 2030 roku.

Serce się raduje, bo przedsiębiorstwo, które jeszcze niedawno było w kłopotach, dzisiaj ma perspektywy dynamicznego rozwoju.
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury
przejęcie_wagonówki
fot. ŁK
Patrzę na te prawie 5 ha pod dachem i tutaj jakby czas stanął w miejscu. Mam nadzieję, że od tego roku, od momentu przejęcia tych 17 ha nieruchomości z 17 km torów, z 22 torami długimi i krótkimi w hali naprawczej, że ten czas będzie łaskawszy dla „wagonówki opolskiej”. Z 25 zakładów napraw taborów, które funkcjonowały przed rokiem 1990, to jak sobie policzyłem to do dziś funkcjonuje tylko 15. Jednym z nich jest właśnie zakład w Opolu.

Infrastruktura w tym miejscu wymaga dużych nakładów. Przed nami zatem bardzo duże wyzwanie, bo żeby podołać oczekiwaniom naszego głównego klienta - każdego dnia musimy poprawiać naszą jakość. Perspektywy są bardzo dobre. Wynika z tego, że prawie wszystkie zamówienia będą realizowane na potrzeby PKP Intercity. Stąd cieszy mnie zakup tego zakładu, bo tutaj możliwości naprawcze są dużo, dużo większe niż w naszych dwóch innych zakładach w Warszawie i w Idzikowicach. Potencjał w Opolu jest bardzo duży.
Krzysztof Wiktorowicz, prezes zarządu PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o.
remtrak_opole
źródło: PKP Intercity

Obecnie w opolskim zakładzie zatrudnionych jest około 250 pracowników, ale to nie koniec miejsc pracy. PKP chce zwiększyć kadrę do około 400 osób.

To jest bardzo ważny dzień dla Opola, dla opolskiej wagonówki, dla całej polskiej kolei. Ta inwestycja, to uratowanie opolskiego zakładu o wspaniałej tradycji, o wielkich możliwościach jak w soczewce pokazuje politykę rządu PiS przyjazną dla polskiej gospodarki. Dzięki tej decyzji korzystają wszyscy. Korzystają pracownicy z Opola, którzy utrzymują swoje miejsca pracy - kilkaset uratowanych specjalistów w deficytowej branży. Liczę, po kolejnych inwestycjach Intercity w tym zakładzie to zatrudnienie zwiększy się z 250 do ponad 400 osób.
Maciej Małecki, wiceminister aktywów państwowych
Dlaczego to się udało? Dlatego, że tu się spotkały dwie rzeczy - po pierwsze profesjonalizm PKP Intercity i Ministerstwa Aktywów Państwowych, Ministerstwa Infrastruktury z autentycznym zaangażowaniem takim profesjonalnym, z pasją pracowników tego zakładu. W Opolu na Opolszczyźnie to wiemy i pamiętamy to Państwa determinacja (zwrócił się do pracowników) zmobilizowała polityków, parlamentarzystów, nas ministrów, żeby ratować tą firmę, która ma wspaniałą, długą tradycję, która jest częścią historii i tożsamości tego miasta i tak powinno pozostać.
Marcin Ociepa, wicemister MON, poseł ziemi opolskiej
Dotrzymaliśmy słowa, prawda załogo? 1,5 roku temu tu były tragiczne obrazki - nie mieliście na wypłaty. Było 100 pracowników, dziś jest 250 za chwilę będzie 400 i dotrzymaliśmy słowa. Dziękuję premierowi Jackowi Sasinowi z którym podejmowaliśmy decyzję o zaangażowaniu PKP Intercity, ale bez pracowników nic nie byłoby możliwe. Wielkie słowa uznania i oklaski dla załogi! Po 30 latach opolska wagonówka wraca do PKP, po 20 latach wraca do Skarbu Państwa.
Janusz Kowalski, poseł ziemi opolskiej

PKP Intercity Remtrak wchodzi w skład grupy kapitałowej PKP Intercity, a liczba zleceń które spółka wykonuje dla narodowego przewoźnika stale rośnie. W 2016 r. było ich 366 a w 2020 r. już ponad 800.

wspolne_zdjecie_wagonowka
fot. ŁK
autor: IT

Facebook