wtorek, 23 kwietnia 2024

Black Friday – jak zaoszczędzić i nie dać się oszukać?

 źródło: Pixabay

Black Friday zbliża się wielkimi krokami, zanim jednak wpadniemy w zakupowe szaleństwo, trzeba poznać kilka chwytów oszustów oraz metody jak się przed nimi uchronić.

Black Friday przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych i na dobre zagościł w kalendarzu handlowym. W USA ten dzień zawsze przypada w pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia. W Polsce tego święta nie obchodzimy, dlatego przyjęło się, że Black Friday to zawsze ostatni piątek listopada. W tym roku przypada 26.11.

Co roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji.

Najpowszechniejszymi formami oszustwa, przed którymi należy się przestrzegać:

  1. żonglerka cenami – czyli celowe zawyżanie ceny produktu na kilka dni przed planowaną promocją, aby rabat sprawiał wrażenie wyższego;
  2. promocyjne przynęty” – czyli sugerowanie, że dużą obniżką objęto cały asortyment sklepu, gdy w rzeczywistości jedynie jego część np. konkretne marki;
  3. niejasne naliczanie rabatów – czyli otrzymanie niższego rabatu niż deklarowany;
  4. anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej winą za to obarczany jest „wadliwy system”

 

Jak sprawdzić czy trafiło się na oszusta?

Zweryfikowanie sklepu w warunkach domowych może nie być łatwe dla wielu konsumentów. Z pomocą przychodzi  symulator Europejskiego Centrum Konsumenckiego –https://brandedshoesoutlet.eu/. To narzędzie, które przypomina sklep internetowy i przystępnie pokazuje, na jakie rzeczy trzeba zwrócić uwagę na każdym etapie zakupów.

Cena promocyjna czy regularna – takie same prawa

Sprzedawcy oraz konsumenci powinni mieć świadomość, że towary przecenione podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. Składamy ją w ramach rękojmi u sprzedawcy – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do nas. Warto pamiętać, że jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy. Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z  promocji sprawdźmy czy faktycznie jest ona dla nas najkorzystniejsza. Często okazuje się bowiem, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje mniej.

Niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują jednolite prawa konsumenckie.
Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Więcej informacji na http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

W razie wszelkich problemów funkcjonuje bezpłatna Infolinia Konsumencka nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16.

źródło: UOKiK

Facebook